Thursday, November 12, 2009

زنان به سان شیشه اند با هر شکستن تیز و برنده تر می شوند

گفته بودی می روی
می روی تا خواسته ات را این کمترین آرزویت را فریاد بزنی
می روی تا بغض فرو خورده در سالیانت را باز هم در گلو بشکنی
گفته بودی خسته ام
از خواستن / از فریاد / از بغض

همه ی ما به کرات عبارت تساوی حقوق زن و مرد را شنیده ایم و خیلی ساده و بی تأمل از کنارش رد شدیم چون عادت کردیم همیشه خوشبین باشیم و نیمه ی پر لیوان را ببینیم ولی آیا نیمه ی خالی لیوانم حق ما نیست؟! با خود مون صادق باشیم , هر کدوممون تو هر جایگاهی که هستیم چقدر سعی کردیم برای برقراری این تساوی تلاش کنیم؟ البته که جای تأسف داره که بعضی از خانم های محترم وقتی در موقعیت بالاتر قرار می گیرند ضررشون برای برقراری این تساوی بسی بیشتر از مردان مخالف حقوق زنان است! جای گریه داره اگر بدونید کسی که لایحه ی حمایت از خانواده یا همون تعدد زوجین را به مجلس محترم تقدیم کرد یک خانم بود!! که خوشبختانه به تصویب نرسید. تو این لایحه آمده بود که یک مرد می تونه همسر دوم بگیره بدون اجازه ی همسر اول و با رأی دادگاه البته در صورتی که مرد استطاعت مالی داشته باشد و بتونه عدالت را برقرار کنه!! البته یک سوالی اینجا پیش می آد، اونم اینه که دادگاه چگونه متوجه می شه که مرد می تونه عدالت را برقرار کنه در صورتی که هنوز ازدواج دوم صورت نگرفته؟! انگار زن ایرانی دیگر هیچ مشکلی تو زندگی ندارد فقط نگران این است که شوهرش سریعتر ازدواج کنه!...

در جامعه هزاران عقیده می تونه وجود داشته باشه و این عقاید با احترام به یکدیگر می توانند به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی کنند اما اگر یک عقیده بخواد خودشو به دیگران تحمیل کنه کار مشکل می شه و آرامش جامعه به هم می ریزه و خیلی از چیزهایی که ممکن از نظر شما خوب باشه از نظر دیگران خوب نیست و شما تیم دیگران نیستید که برای اونها تعیین و تکلیف کنی. دین و مذهب هم یک مسئله¬ی کاملا شخصی و خصوصی هر فرد است آیا مگه بالاتر از خدا هم هست؟ خدا انسانها را آزاد آفرید و به وسیله ی کتابش راه درست را نشون داد یعنی اگه از این راه برید می رید بهشت و اون یکی راه به جهنم ختم می شه. حالا شما خودتون مختارید هر راهی که می خواید انتخاب کنید با توجه به قدرت تفکر و اختیار خودتون . یعنی راه را نشونمون داد و تصمیم گیری نهایشو به عهده ی خودمون گذاشت .
"ای پیامبر به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: جلبها (روسری ها) خود را به خویش نزدیک کنند این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است. همانا خدا آمرزنده ی مهربان است" ( احزاب آیه ی 59)
حالا آیا به نظر شما کسی حق داره به یک زن بگه که حجاب الزامی است؟ واقعا اگربه زن و مرد به عنوان یک انسان نگاه بشه اونا هم می تونند آزادانه پوشش خودشونو انتخاب کنند. آیا واقعا پوشیدن روسری که از ترس توسری باشه فایده داره؟ پوشش یک زن وقتی ارزش داره که آزاد باشه و تو دین آزادی پوشیده باشه! و وقتی دین و سیسات به هم مربوط می شن و وقتی دیگاه سکولاریزه نادیه گرفته می شه به کرات می بینیم که بعضی از خانم ها برای ارتقای درجه و رتبه در محل کار نوعی پوششی را انتخاب می کنند که اصلا اعتقادی پشت آن وجود نداره. و معمولا در محل کار یجورند و در بیرون یه جور دیگه!!!

مسئله ی متأثر کننده ی دیگه اینه که مادر هیچ حقی در قبال فرزندش نداره جای تاسف داره که یک مادری که نه ماه آزگار یک بچه رو حمل می کنه و چه سختی هایی می کشه ، حالا که تو بیمارستان بچه را به دینا اورده اگه خدایی نکرده بچه یه مشکلی براش پیش بیاد و احتیاج به ماندن مجدد تو بیمارستان داشته باشه این پدر که باید اجازه بده بچه بمونه یا نه حالا اگه پدر محترم هم تو بیمارستان تشریف نداشته باشن جد پدری بچه که شایدم اصلا ندونه نوه دار شده اجازش مهمتر از مادری که این همه سختی کشیده واقعا آیا این عدالته؟ آیا قانون اساسی کشور ما نیازمند یک تغییرات اساسی در مورد حقوق زنان نیست؟ ! به هر گوشه ای که نگاه می کنیم آثار تبعیض جنسیتی به وضوح مشخصه فقط باید چشمامونو باز کنیم و ببینیم و واقعا تو هیچ جامعه معجزه رخ نمی ده مگه اینکه مردم بیدار بشن و اینم بدونید که کسی نم یاد بگه بیا این حقت بگیرش!! نه این خودمونیم که باید اول حق و حقوق مونو بشناسیم بعدا تلاش کنیم واسه ی گرفتنش. تغییرات در جامعه به تلاش مردم برای ایجاد این تغییرات بستگی داره.

1 comment:

  1. خیلی حرف برا گفتن داشت
    افسوس که یه کم محاوره ای نوشته بودی و با علمی بودن متنت تناقض داشت
    ولی کلا خوب بود...

    ReplyDelete